Az iskolapszichológia kézikönyve

Az ELTE PPK Pszichológia Intézet oktatójaként, gyakorló iskolapszichológusként, valamint iskola- és óvodapszichológusokat támogató szakemberként régóta tapasztaljuk, hogy az iskolapszichológia területe folyamatosan küzd azzal a kihívással, hogy bár számos elismert magyar kutatója, kutatása és szakirodalma van, még sincs egy olyan egységes kézikönyve, amely összefoglalja a szakmához kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat, és amely jól használható lenne a mesterképzés, a szakpszichológus-képzés és a gyakorlati munka során is.

Emellett azt is érzékeljük, hogy sok olyan új téma jelent meg az iskolapszichológián belül az utóbbi években, melyekkel kapcsolatban összességében viszonylag kevés hazai szakirodalom áll rendelkezésünkre. Ezért most arra vállalkozunk, hogy a téma legjelesebb képviselőit megkeresve egy ilyen tematikájú könyvet szerkesszünk és adjunk a szakmánknak.

A készülő kötet olvasói célcsoportjai az iskolapszichológusok, óvodapszichológusok és az EGYMI-ben és szakszolgálatokban dolgozó pszichológusok, valamint az ilyen irányú képzésekben részt vevő hallgatók. Ezért kifejezetten azt kértük a szerzőktől, hogy a fejezetek az egyébként nagyon szerteágazó és sokoldalú pszichológiai témákat kifejezetten az iskolapszichológiai, intézménypszichológiai munka szempontjából közelítsék meg.

A könyv felépítésének az egyik meghatározó elméleti rendezőelve az ún. Többszintű Támogatási Rendszer, a Multi-Tiered System of Supports (MTSS). Ez a támogatási elv a nemzetközi iskolapszichológiai gyakorlatban igen elterjedt, és a rendszerszemléletű nézőpont alapján azt hangsúlyozza, hogy ha megfelelő és támogató környezeti feltételeket biztosítunk a tanulók számára (Tier 1., a háromszög alsó szintje), az sok esetben megelőzi a problémák kialakulását, illetve, hogy a tanulók jelentős része esetében elegendő ez az általános, mindenkire kiterjedő mentálhigiénés támogatás a pszichés jólléthez és optimális teljesítményhez. A modell azt is megfogalmazza, hogy az általános, mindenkire kiterjedő szűrés és monitorozás kapcsán azonosítani lehet olyan tanulói csoportokat, akik valamilyen célzott, többnyire csoportos támogatást igényelnek (Tier 2., Targeted interventions), illetve megjelennek olyan tanulók is a rendszerben, akiknek intenzív, egyéni megsegítésre van szükségük (Tier 3., egyéni, intenzív támogatás). A könyv ebben a többszintű támogató rendszerben és prevenciós fókusszal tárgyalja a témákat.

Felépítését tekintve a könyv 5 fő egységén belül az első tartalmi blokkban jelennek meg a bevezető, áttekintő, az iskolapszichológia és az iskolapszichológusok helyzetet leíró tanulmányok. Ezután következnek a MTSS 3 nagy egységéhez kapcsolódó témák: az 1. szint, a teljes iskolára kiterjedő tevékenységek, a 2. szint, a célzott tanulói csoportokat érintő beavatkozások, valamint a 3. szint, az egyéni megsegítés lehetőségei. A könyv utolsó, ötödik blokkja olyan témákat mutat be, amelyek a szinteken átívelnek és egy-egy speciális kérdést, témát járnak körül.

Tartalmilag a főbb tématerületek a következők: az iskolapszichológia mint szakma, szülői és pedagóguskonzultáció, iskolai klíma, pozitív pszichológiai szemléletmód, környezetpszichológia, hátrányos helyzetű tanulók, a tanulási folyamat segítése, képességek és motiváció, csoportokkal való munka, társas és érzelmi készségek, iskolai egészségpszichológiai, tanácsadás és családokkal való munka, krízisintervenció, iskolaérettség, neurodiverzitás, kortárs bántalmazás, online tudatosság, gyász, kiégés, szerhasználat és nemi egészségnevelés. Ezeket a témákat a szerzők kifejezetten az iskola- és óvodapszichológiai munka elméleti és gyakorlati szempontjából foglalják össze, ezért a könyv azt az elvet követi, hogy a tanulmányok az elméleti összefoglaló mellett konkrét, használható vagy könnyen adaptálható jó gyakorlatokat is tartalmaznak, amelyeket a szerzők ismernek, használnak, és amelyek alkalmazását tudják javasolni egy adott célcsoportban. Eközben természetesen figyelmet fordítunk arra, hogy csak jogilag tiszta, publikálható vagy már publikált, illetve saját kialakítású eszközök/gyakorlatok jelenjenek meg ebben a részben. Emellett azt is hangsúlyozottan kérjük a szerzőktől, hogy a gazdag nemzetközi szakirodalmi anyagok mellett hivatkozzanak a fellelhető magyar nyelvű szakirodalmakra is, így egyrészt a magyar nyelven olvasó felhasználóinknak is lehetőséget adunk autentikus szakirodalmak tanulmányozására, másrészt pedig a hazai iskolapszichológia történetéről is ad egy képet a kötet.

Összességében a mű hiánypótló, átfogó és komplex, valamint eleget tesz annak, hogy a 21. századi intézményi kihívásokban támogassa az iskola- és óvodapszichológusok vagy az erre a pályára készülők munkáját és tanulmányait.

 
Méret
Oldalszám
Kötés
Kiadás éve2025.
Kiadáselső
Besorolási kód
ISBN szám: -
Listaár:  0 Ft 
Online ár:
Ingyenes
 

Értesítőt kérek a megjelenésről

 
Értesítő beállítása
 
 
Webshop készítés