Alapvető antibiotikum terápia a klinikumban Az antibiotikum alkalmazásának ábécéje
Mi a nehezebb: nagy mennyiségű információ megtanulása vagy az újonnan tanult információk alkalmazása? Bár a válasz nem egyértelmű, bizonyos, hogy az egészségügyi szakembereknek mindkettővel meg kell birkózniuk.
A legtöbb egészségügyi képzési program tantermi előadásokkal kezdődik, amelyek után a hallgatók kis csoportokban belemélyedhetnek például a kraniális idegek, a Krebs-ciklus vagy a vesefiziológia részletes tanulmányozásába. Ezt követi a rezidensek „bedobása a mély vízbe”, ahol a betegek köhögésre, hátfájásra vagy lázra panaszkodnak. Fertőző betegségekre specializálódott szakorvosként gyakran megélem, hogy az orvostanhallgatók megzavarodva, üres tekintettel kérdezik: „Melyik antibiotikumot adjunk ennek a betegnek?”. Nyilvánvaló, hogy a legtöbb rezidens farmakológiai és mikrobiológiai alapismeretei még hiányosak akkor, amikor először kerül szembe fertőző betegségben szenvedő betegekkel.
Ez a könyv nemcsak azoknak a hallgatóknak kíván útmutatót nyújtani az antibiotikumokról, akik orvosnak, ápolónak, orvosasszisztensnek, farmakológusnak vagy más egészségügyi szakembernek tanulnak, hanem a rezidenseknek, szakosodóknak és gyakorló klinikusoknak is. Azért készült, hogy hídként szolgáljon a képzés kezdeti fázisaiban a könyvből megszerzett tudás és a gyakorló orvosok tapasztalatokon alapuló gyógyszerelési szokásai között. Az antibiotikum-választás nehézségei idővel ugyanolyan gyorsan megszűnnek mint az a zavarodottság, hogy nagyon bonyolultnak találjuk az elektrokardiogramokat és a mellkasi röntgenfelvételeket miután felismertük és megértettük e vizsgálatok alapjául szolgáló elveket. Ez a könyv számos gyakori bakteriális kórokozó és fertőző betegség esetében ismerteti az antibiotikum-választás hátterében álló logikai alapokat, így csökkenti a megfelelő antibiotikumok felidézésének és kiválasztásának nehézségeit, hogy ne tűnjön varázslatnak vagy titokzatosnak a választás. A tanultak felidézését olyan segédletekkel könnyítettük meg, amelyek e folyamatot egyszerűvé teszik.
Ezt a könyvet egy leterhelt hallgató vagy gyakorló orvos is 3-4 hét alatt könnyen elolvassa és megérti. Ez tehát értelemszerűen nem egy átfogó útmutató az antibiotikumok hatalmas univerzumához, hanem csupán az antibiotikum-terápia főbb útvonalainak vázlata, hogy az olvasó a tapasztalatszerzés során könnyebben kitölthesse tudásának hézagait. A könyvben használt hadviselési hasonlat értelmében a hangsúly a stratégián, nem pedig a taktikán van. Így csak a gyakran használt antibiotikumok kerülnek említésre, ami elkerülhetetlenné tesz bizonyos leegyszerűsítéseket és kihagyásokat. Reméljük, hogy segítségünkkel az olvasó elsajátíthatja a főbb fogalmakat és szabályokat, hogy a későbbi klinikai gyakorlat során tovább bővítse tudását a szabályok árnyalataival és a kivételekkel.
A könyv negyedik kiadása napra kész és az elmúlt 5 év során elérhetővé vált új antibiotikumokkal kibővített anyagot tartalmaz. Így a fejezetek is frissítésre kerültek, hogy tükrözzék a kezelési irányelvek legújabb változásait, például a tüdőgyulladásra és a tuberkulózisra vonatkozóan. Ahol szükséges volt, új információkat adtunk a korábbi szöveghez.
Reméljük, hogy a könyv elolvasása után az olvasók úgy tekintenek majd az antibiotikumokra, mint értékes segítségre a fertőző betegségek elleni küzdelemben, és nem ellenséges tényezőt látnak bennük, amelyek megnehezítik, hogy hozzáértéssel kezeljék a pácienseiket. Ezenkívül olyan alapot kapnak, amelyre pályafutásuk során ráépíthetik az idővel a gyógyító gyakorlatba bekerülő új antibiotikumok alkalmazását.